Ljubav je da se pokaže
Beograd, autobuska linija ko zna koja.
Dupli autobus je prepun putnika čija se ljudskost topi na 40 stepeni.
S obzirom na to da su prepodnevni sati, u autobusu se mogu videti uglavnom stariji ili sredovečni gradski ljudi, koje je već pregazilo vreme i oblikovalo iskustvo.
Ništa ih više ne može dotaći. Nema tog alarma koji bi njih mogao probuditi.
Tu je prozor kao spas za prazne poglede i paklene vrućine. Njihovi pogledi su usmereni u neodređenu tačku, kao da je tih nekoliko minuta vožnje jedino vreme koje odvoje za sebe – bez želje da pogledaju u saputnike i bez želje za slučajnim dodirom.
Jer, kada dođe tražena stanica nastaju realnost, život, grad i nemir.
Na stanici kod VMA, druga vrata autobusa se otvaraju i on ulazi.
Dečak kao i svaki drugi, barem na prvi pogled.
Desetak mu je godina, u bermudama i sa kačketom na glavi, malo tamnijeg tena… Prćast nos i krupne oči odaju u njemu nevinost i lepotu deteta.
Ipak, izdvaja ga ozbiljan izraz na licu, duboki udah i šake koje trlja jednu od drugu, pa ih odlučno stavlja između nogu i saginje glavu ka podu. Koncentriše se.
Tu je već ozbiljno privukao pažnju usnulih putnika.
Zašto jedan dečak, koji bi trebalo da je na raspustu, u društvu drugara ili roditelja, u parku ili na fudbalskom terenu, ulazi u autobus sa takvom rešenošću?
Šta ga muči?
Za šta se tako ritualno priprema?
Prazni pogledi gledaju u njega i čekaju da se desi nešto, što struji u vazduhu, od momenta od kada se priključio vožnji.
Odjednom, mali se ispravlja i iz njegovog grla počinju da izlaze melodije kakve možete čuti samo od slavuja.
Usredsređen na svoj posao, zagledan u daljinu kao da se nekome dalekom i važnom obraća, bez pokretanja tela, ali sa izražajnim licem, on peva.
Repertoar mu je uobičajen – može se svakodnevno čuti na radijima, slavljima ili ulicama – ali je izvođenje tih pesama oplemenjeno.
Glas, u neku ruku, nežan, mali i dečiji, ali opet jak, prodoran, vibrirajući i zreo.
Uz začuđenost i zapitanost šta se to dešava, putnici postaju saputnici. Gledaju jedni u druge i pitaju jedni druge.
Objekti posmatranja više nisu zamišljene tačke u daljini, izvan autobuskih prozora, već ljudska lica.
Tišina koja distancira strance, sada postaje govor upućen drugom ljudskom biću.
Noge se krišom pomeraju, ruke se zaustavljaju da ne pođu same u veselje, u život.
Osmesi preplavljuju lica.
Saznanje koje raduje – ljudi su lepi kada se osmehuju, ljudi su lepi bez obzira na godine, ljudi mogu biti lepi i na vrućini, ljudi mogu biti lepi i u autobusu… Ljudi su lepi!
Sa spoznajom o onome što se u tom trenutku dešava, putnici se, jedan za drugim, pomeraju iz prvobitnih položaja i meškolje se. Ruke same kreću ka novčanicima. Ali, stoj…!
Niko ne sme prvi da svom malom pevaču ponudi novac. Ne žele da ga uvrede i ne žele da ta lepota, koja isijava iz njega, prestane.
On i dalje pošteno radi svoj posao, nesvestan reakcija koje je izazvao.
Ne ulaguje se, ne prosi, ne moli i ne traži. On svakim svojim pokretom daje i pruža.
Ono što im on daje nije pesma, već su to ljubav, lepota i dobrota.
On im pruža otrežnjenje, povratak u biće i približavanje čoveka čoveku.
Svako želi da ga dodirne, da mu čestita, da mu se zahvali.
Svako želi da ga nagradi.
Iskusnim okom malog – velikog čoveka, svestan da je probudio usnuli grad i napunio srca putnika, on prestaje da peva, skida kačket sa glave i odlazi na početak autobusa.
Sa kačketom u ruci, koja nije ispružena kao da traži i prosi, već priljubljena uz telo, kao da poručuje: ,,znam da imate potrebu da nagradite moj pošteni rad i trud”, mali – veliki pevač prolazi kroz autobus i prolazi kroz putnike.
Ovoga puta nema okretanja glave, sada se svaka ruka utrkuje koja će pre i koja će više da ubaci u kačket.
Pohvale dolaze sa svih strana.
Muškarci uzvikuju: ,,Svaka ti čast”, a u ženskim pogledima se prepoznaje majčinski instinkt.